Szkolenie oferuje wszechstronną edukację opartą na metodologii Evidence-Based Medicine (EBM), koncentrując się na najnowszych wynikach badań i solidnych dowodach naukowych dotyczących diagnostyki, oceny i interwencji terapeutycznych w zakresie wad stóp u dzieci. Program edukacyjny został starannie zaprojektowany, aby zapewnić uczestnikom zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne umiejętności niezbędne do efektywnego rozpoznawania i leczenia złożonych przypadków ortopedycznych i reumatologicznych w populacji dziecięcej. Szkolenie obejmuje dogłębną analizę takich stanów jak stopa końsko- szpotawa i stopa przywiedziona, a także omówienie specyficznych wyzwań diagnostycznych i terapeutycznych związanych z chodem na palcach. W trakcie szkolenia szczegółowo omówione zostaną kluczowe koncepcje biomechaniczne, patomechanizmy prowadzące do wad rozwojowych oraz nowoczesne strategie lecznicze, które są kluczowe w terapii skutkującej optymalną funkcjonalnością i komfortem młodych pacjentów. Uczestnicy zdobędą głębokie zrozumienie zależności między strukturą anatomijną a funkcją biomechaniczną stopy, co pozwoli na bardziej precyzyjne i celowane podejścia terapeutyczne. Szkolenie będzie również okazją do zdobycia umiejętności praktycznych w zakresie zaawansowanych technik oceny, takich jak analiza kinematyczna chodu, która jest nieoceniona w diagnozowaniu subtelnych nieprawidłowości, często pomijanych w standardowych badaniach klinicznych. Dyskutowane będą również interwencje oparte na najnowszych protokołach międzynarodowych, zilustrowane przez case studies i praktyczne warsztaty.
Terapia powinna opierać się nie tylko na interwencjach manualnych czy kinezyterapii, ale przede wszystkim na precyzyjnej diagnostyce przyczynowej. Celem szkolenia jest nauczenie uczestników prawidłowego różnicowania jednostek klinicznych, umożliwiającego wdrożenie odpowiednich strategii terapeutycznych, zgodnych z aktualnymi wytycznymi medycznymi.
Podczas kursu szczególny nacisk zostanie położony na:
✔ Zaawansowaną diagnostykę stopy – analiza strukturalna, funkcjonalna oraz dynamiczna.
✔ Podstawową Interpretację badań obrazowych (RTG, MRI) w kontekście dysfunkcji narządu ruchu.
✔ Patomechanikę wad i zaburzeń biomechanicznych, w tym deformacji wrodzonych i nabytych.
✔ Różnicowanie kliniczne bólu stopy – strategie diagnostyczne stosowane w praktyce lekarskiej i fizjoterapeutycznej.
✔ Kompleksowe podejście do terapii – uwzględnienie wpływu kończyny dolnej i całego układu ruchu na patologie stopy.
🔹 Omówienie ontogenezy rozwoju kończyny dolnej u dziecka od narodzin po dojrzałość aparatu ruchu
🔹 Analiza czynników wpływających na rozwój kończyny dolnej, stóp podzielonych na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne
🔹 Charakterystyka tzw. płaskostopia pediatrycznego, które nie jest wadą, oraz jego granice oraz metody oceny
🔹 Typologia płaskostopia w zależności od wieku
🔹 Rozważanie operacji - kiedy jest to opcja do przemyślenia?
🔹Rozwój osiowości kończyny dolnej - jakie odchylenia od osiowości i symetrii są dopuszczalne u dziecka w kontekście wad stóp
🔹Od chwytu do podporu i od podporu do chwytu - analiza rozwoju funkcji stopy dziecka
🔹Rozwój zaburzeń torsyjnych kończyny dolnej, czyli ocena profilu rotacyjnego u dziecka: tibial torsion, wady jednopłaszczyznowe (MTA, stopa odwiedziona), staw biodrowy (antetorsja/retrowersja), zależność statyczna - dynamiczna miednicy
🔹 Zespól Blounta - pozornie jedynie zaburzenie torsyjne, a w rzeczywistości złożony problem wielopłaszczyznowy. Jak oceniać, by nie przegapić oraz jakie są strategie leczenia?
🔹 Stopa przywiedziona - co możemy zrobić i jak unikać błędów w diagnostyce?
🔹 Omówienie protokołu kwalifikacji i leczenia dziecka z wadą stopy MTA w zależności od stopnia wady, korektywności oraz wieku
🔹 Czy terapia manualna wpływa na proces leczenia wybranych wad stóp? Rola terapii manualnej i jej zapotrzebowanie w procesie rehabilitacji takich dzieci
🔹 Postępowanie terapeutyczne przy płaskostopiu
🔹 Wady palców u dzieci (culy toe, twisted toe, overlapping)
🔹 Ocena radiologiczna i funkcjonalna
🔹 Definicja i metody oceny płaskostopia pediatrycznego, gdy staje się problemem: ocena typu, stopnia,korektywności oraz ocena dynamiczna
🔹 Wnioskowanie kliniczne
🔹 Stopa końsko-szpotawa: omówienie definicji, przyczyn oraz patofizjologii.
🔹 Omówienie biologii tkanek miękkich dziecka z wadą stopy końsko-szpotawej.
🔹 Strategie leczenia dziecka z wadą stopy końsko-szpotawej zgodnie ze standardem międzynarodowym.
🔹 Rola fizjoterapeuty w procesie leczenia dziecka z wadą stopy końsko-szpotawej, z uwzględnieniem współczesnej wiedzy i nauki.
🔹 Rola fizjoterapeuty w procesie leczenia dziecka ze stopą końsko-szpotawą po okresie szynowania: na co zwracać uwagę, jak oceniać, monitorować i co zalecać? Przykłady ćwiczeń
🔹 Wady złożone stóp: CVT, OT, SKEW FOOT, epiphyseal bracket i inne wybrane wady złożone oraz genetyczne. Omówienie standardów diagnostycznych, leczniczych i roli fizjoterapii w tych przypadkach.
🔹 Omówienie możliwości terapeutycznych przy wadach złożonych: od gipsowania, szynowania, ortezowania, bandażowania, po taśmy typu taping.
🔹 Plan opieki fizjoterapeutycznej dziecka po ściągnięciu szyny - program terapeutyczny, rekomendacje.
🔹 Omówienie doboru zaopatrzenia ortopedycznego - przedstawienie wybranych typów szyn, butów, ortez
🔹 Przedstawienie manewrów terapeutycznych (manualnych) w przygotowaniu stopy do ćwiczeń (MTA, CVT i inne).
🔹 Stopa w chorobie Charcot-Marie-Tooth’a (CMT). Omówienie istoty choroby, objawów, przyczyn. Standardy leczenia od fizjoterapii po techniki zachowawcze.
🔹 Idiopatyczny chód na palcach u dzieci: a. Charakterystyka b. Przyczyny występowania c. Profil dziecka, który może wytworzyć problem chodu na palcach
🔹 Metody oceny i monitorowania napięcia, zakresu ruchu tkanek miękkich podudzia.
🔹 Precyzyjne określenie zakresu ruchu – kiedy koniecznie należy wdrożyć działanie terapeutyczne, w tym ortezowanie czy nawet gipsowanie.
🔹 Złożoność problemu, który może współwystępować z innymi zaburzeniami, m.in. sensorycznymi, rozwojowymi itp
🔹 Przykłady ćwiczeń zależne od stopnia, przyczyny i postępowanie terapeutyczne.
🔹 Chód gołębi – czy problem tkwi tylko w stopie?
🔹 Strategie leczenia zgodne z EBM i EBP.
🔹 Problem dziecka bólowego – wprowadzenie do medycyny bólu w pediatrii.
🔹 Omówienie problematyki szeroko rozumianego bólu dziecka, jego typów i metod oceny.
🔹 Reumatologia dziecięca: MIZS, ŁZS, toczeń / twardzina, zespół MAS, zespół CREST.
🔹 Zespół bolesnej pięty w pediatrii: powiązania układowe, choroba Severa, deformacja Haglunda.
🔹 Przedstawienie standardów leczenia, w tym fizjoterapii w wyżej wymienionych jednostkach chorobowych.
🔹 Wiotkość wielostawowa – charakterystyka stopy dziecka wiotkiego.
🔹 Strategie fizjoterapii i zaopatrzenia ortopedycznego.
🔹 Przykłady ćwiczeń w wybranych wadach – w oparciu o analizę przypadków.
✅ Poznasz diagnostykę opartą na aktualnych wytycznych medycznych
✅ Zdobędziesz interdyscyplinarną wiedzę obejmującą aspekty lekarskie i fizjoterapeutyczne
✅ Dowiesz się, jak skutecznie programować trening u dzieci i dorosłych
✅ Otrzymasz certyfikat potwierdzający Twoje kompetencje
✅ fizjoterapeutów
✅ lekarzy
✅ studentów ostatniego roku kierunków medycznych
✅ wszystkich innych zawodów medycznych
Zapisz się już dziś i rozwijaj swoje umiejętności w zakresie diagnostyki, terapii oraz treningu funkcjonalnego stopy!
*Prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji kolejności przedstawianych treści, jak i ich obszerności, w ujęciu i oparciu o wcześniejsze zapotrzebowanie uczestników szkolenia i dopasowanie się do poziomu grupy.